Osobné nástroje
Nachádzate sa tu: Titulná stránka / Prispievatelia / media / cyklokoalicia.sk | Petržalku pretne autostráda
Navigácia
Prihlásiť sa


Nemáte prístup k Vášmu heslu?
Nováčik?
 

cyklokoalicia.sk | Petržalku pretne autostráda

Autor: media Posledná zmena 12. 05. 2013 20:13
[2013-04-04] Autostráda má pretnúť samotnú Petržalku. Opäť násilne. Za obeť však nepadnú domy, ale stromy. Mesto sa totiž rozhodlo, že v zmysle desaťročia starého územného plánu ide spolu električkovou traťou vybudovať aj mnohoprúdovú ulicu.

Bratislavu postihla inžinierska brutalita viackrát. Výstavba najväčšieho slovenského sídliska, keď pre Staromestskú ulicu a Most SNP padla značná časť Podhradia, bola jedna z väčších rán. Dve dovtedy celistvé časti – hrad a historické jadro – boli od seba surovo odtrhnuté. Socialistické štruktúry prešli odvtedy demokratizáciou, spôsoby však ostali.

Tentoraz má autostráda pretnúť samotnú Petržalku. Opäť násilne. Za obeť však nepadnú domy, ale stromy. Mesto sa totiž rozhodlo, že v zmysle desaťročia starého územného plánu ide spolu električkovou traťou vybudovať aj mnohoprúdovú ulicu.

Keďže Bratislava spolu s plánom ostala v minulosti aj uvažovaním, nejestvuje dôvod očakávať, že projekt bude inovatívny, typický ľudskou mierkou, ktorú si určí sám občan a myslieť si, že Jantárova cesta nebude tranzitnou tepnou s mocenským a politickým významom.

LigneG_PalaisJustice1LigneG_Guesde

Vo francúzskom meste Toulouse sa vysporiadali s termínom „bulvár“ v kontraste s našou definíciou – cestnej doprave ostala menej než jedna tretina ulice.

Projektant objednaný spoločnosťou Metro naplánoval druhú Panónsku cestu; odvtedy bol projekt skresaný na štvorprúdovú komunikáciu a šesťprúdovú „len“ v polovici jej dĺžky, pričom významnou požiadavkou bola infraštruktúra pre cyklistov.

Úlohy sa zhostil statočne. Na chodníky nakreslil čiary – cyklotrasy – vedené iba v jednotlivých úsekoch a miznúce pred križovatkami. Rýchlostné pravé odbočenia zas spôsobili, že chodníky sa jednotlivým križovatkám oblúkom vyhýbajú; priechody nie sú vedené v línii chodníka, čo u chodca navodzuje dojem neželaného návštevníka a popiera zmysel bulváru vôbec.

rozsek
Zlé jazyky tvrdia, že koridor je plný psích výkalov. No aj plný drevín. Ich pôvod nie je dôležitý, podstatná je funkcia. Nech je to akokoľvek, za roky stavebnej uzávery začali obyvatelia považovať územie za oddychovú zónu. Ľudia si vyšľapali prirodzené trasy (línie bielej farby), ako berlínsky múr ich o niekoľko rokov môže preťať zámer mesta (vyznačený červenou farbou).

Hlavný dopravný inžinier však ústupky odmieta. Hovorí, že cesta je potrebná pre autobusy. Tým stačia dva pruhy, resp. dobré prestupy na električku možno zriadiť aj z križujúcich ulíc za predpokladu, že ľudia nebudú musieť prekonávať ozrutné štvorlístkové križovatky. Na porovnanie s diaľnicou reagoval, že napriek parametrom novej cesty, vodiči nebudú jazdiť vysokou rýchlosťou. Vyrieši sa to, podobne ako na Ružinovskej či Karloveskej, ktoré sú známe svojimi opatreniami i smrteľnými nehodami, číslicou „40“ v červenom kruhu. Je skalopevne presvedčený, že riešenie je dobré a cesta v takej podobe, v akej je naplánovaná, má zmysel.

8
Holandské mesto Houten je vybudované na odlišných princípoch než naša radiálno-okružná sieť; koľajová doprava vedie stredom, zatiaľ čo cesta vytvára okruhy. Petržalka, vďaka tomu, že metro zaspalo a s ním aj výstavba tretej radiály, má šancu byť dopravne obslúžená na rovnakých princípoch. Podobne riešené sú brnenské štvrte Starý Lieskovec či Líšeň.

Jantarova
Podľa pôvodných plánov mala Jantárová cesta pokračovať ďalej do centra mesta. Zámer na Šafárikovom námestí bol deštrukčný. Z plánov našťastie zišlo, no s cestnou dopravou na Starom moste sa rátalo naďalej.

Až Európska únia donútila mesto vzdať sa myšlienky. Otázka je, ako chce Bratislava donútiť EÚ vynaložiť finančné prostriedky na neoprávnenú cestu pozdĺž električkovej trate vo zvyšnom úseku, a najmä „odkiaľ-kam“ má komunikácia viesť, keď jej najdôležitejší článok – Starý most – z úvah vypadol.

Iniciatíva Lepšia doprava navrhovala, aby sa Štúrova ulica, kadiaľ má viesť prvá časť petržalskej električkovej trate, stala čiastočnou pešou zónou s cyklistami a miestnou obsluhou. Umiestnenie druhej koľaje by išlo ruka v ruke s upokojením dopravy a ulica by vynikala najmä kvalitou verejného priestoru. Hlavný dopravný inžinier T. Schlosser už viackrát deklaroval, že architektom sa návrh údajne nepozdáva. Príčinou má byť fakt, že navrhnutá pešia zóna vedie „odnikiaľ-nikam“. Ide pritom o analogické situácie, ale odlišné prístupy.

Tram047
Cyklokoalícia verí, že koľajové spojenie Petržalky s centrom mesta je  ambiciózny projekt, avšak dúfa, že jeho ambicióznosť bude napokon spočívať v rekultivácii a humanizácii územia. Napríklad do podoby campusu v Bordeaux. Podobného názoru je aj hlavná mestská architektka. Ingrid Konrad chce vypísať súťaž na vizuálne stvárnenie okolia trate a bola by nerada, ak by jej súčasťou mala byť stavba znehodnocujúca územie, ktoré obyvatelia považujú za zelené srdce Petržalky.

obrázky: archív, filipán, google a autor

Napísal Tony (4. Apríl 2013)

http://www.cyklokoalicia.sk/petrzalku-pretne-autostrada-2/

Pridať komentár

You can add a comment by filling out the form below. Plain text formatting. Web and email addresses are transformed into clickable links.

Enter the word
« November 2017 »
November
PoUtStŠtPiaSoNe
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
Podporte petíciu proti spaľovni v Petržalke!

1317 signatures so far

Latest signatures

  • JimmiXzSq NhjtoNqjnYldjHJgsOX, New York,
  • Milan Krajčovič, Rovinka,
  • Ivan Pastucha, Bratislava,
See all signatures

Petícia proti zámeru spaľovne v Petržalke