Otázky na primátora, na ktoré sme zatiaľ nedostali odpoveď
Vážený pán
Andrej Ďurkovský primátor Hl. mesta Slovenskej republiky Bratislavy
Primaciálne nám. 1
814 99 Bratislava
Otvorený list inicitívy iniciatívy Za ekologickú a efektívnu dopravu (ZEED)
primátorovi hl. mesta Bratislavy pánovi Andrejovi Ďurkovskému
členovia iniciatívy Za ekologickú a efektívnu dopravu (ZEED) s podporou viacerých občianskych iniciatív a občianskych združení sú presvedčení, že projekt električky do Petržalky, ktorý chce mesto realizovať, ohrozuje územie okolo Chorvátskeho ramena, je nesystémový, finančne neefektívny a netransparentne pripravovaný. Nerieši problém dopravy v Petržalke a v Bratislave a navyše ohrozuje vybudovanie skutočného Nosného systému verejnej hromadnej dopravy, ktorý má byť založený na využití jestvujúcich železničných tratí a zabezpečil by nielen vnútromestskú, ale aj rýchlostnú medzimestskú dopravu v regióne.
V prvom rade nás vážne znepokojuje netransparentný postup mesta pri príprave realizácie prvej etapy električky zo Starého Mesta do Petržalky z verejných financií v sume vyše 66 mil. € (takmer 2 mld. korún). Preto v záujme informovania verejnosti Vás žiadame o odpovede na nasledujúce otázky, ktoré považujeme za závažné:
1. Odkiaľ ste získali informácie o cene opravy Starého mosta, keď prieskum stavu mosta, na základe ktorého je možné túto stanoviť, sa začal robiť až po Vašich vyjadreniach?
2. Na aké dlhé obdobie sa most opravuje a akú predstavu máte o ďalšom osude Starého mosta potom, keď sa most opäť dostane do zlého technického stavu?
3. Čo bude s prevádzkou električky a hromadnou dopravou medzi Starým Mestom a Petržalkou, ak nosná konštrukcia Starého mosta sa bude musieť vymeniť (aj v dôsledku účinkov koľajovej dopravy, ktorá po ňom nepremáva vyše 45 rokov)?
4. Prečo ste začali s projektom električky bez toho, aby bolo známe, či vôbec a ako bude pokračovať a bez toho, aby bolo urobené seriózne odborné posúdenie jednotlivých variantov vedenia koľajovej dopravy v Petržalke, keď Technicko-ekonomická štúdia Dopravoprojektu o jednotlivých variantoch bude známa najskôr o niekoľko dní, alebo v najbližších v týchto dňoch?
5. Prečo ste začali s projektom električky bez toho, aby bolo jasné financovanie celého projektu – koľko bude celý stáť a odkiaľ získa mesto zdroje na pokračovanie po „prvej etape“?
6. Prečo pri tak dôležitom zásahu do urbanizmu a života Petržalky neakceptujete dlhodobo prezentovaný záujem Petržalčanov na zachovanie zelene pri Chorvátskom ramene, keď to boli aj jasné závery z verejných zhromaždení, ktoré k uvedenému problému mesto zorganizovalo?
7. Prečo presadzujete dopravné riešenia na 1000 mm rozchode a nie na 1435 mm, keď mesto dlhodobo pripravuje prechod električkových tratí práve na 1435 mm rozchod.
8. Prečo tak závažné a dlhodobé zásahy, ktoré ovplyvnia mesto na desiatky rokov, nie sú predmetom otvorenej diskusie s odbornou i laickou verejnosťou?
9. Kedy zverejníte všetky dostupné informácie a dokumenty k tomuto investičnému zámeru na internete?
Ďakujeme za odpovede
S pozdravom za ZEED
Ing. Vladimír Dulla, vedúci pracovnej skupiny ZEED
kontakt: 0904 875 121 , zeed@otvorene.sk
Mgr. Martin Kugla, Fair analyses, kontakt: 0905 244989,
Ing.arch. Mgr.art. Elena Pätoprsta OKO- občianske združenia Petržalky a Bratislavy kontakt: 0905 537102
Ing. Katarina Šimončičová MV SZOPK, kontakt: 0902112417